And no suprises, please



Folk som är positiva. Är de bara naturligt så? Kan alla bli det?
Svar JA. Alla kan bli positiva. De måste bara sluta vara pessimistiska.

Nu får jag det att låta svinlätt och det är det verkligen inte! Men grejen är, att jag tycker inte det är roligt att lyssna på när folk gnäller på allt och alla, hela tiden. Det gör inget om man muttrar något om att "det är så himla drygt" eller att "Hon gör mig galen!" men försök att fokusera på annat. Du kan annars alltid testa att fortsätta tänka på något som verkligen retar upp dig och sedan inse vilket pisshumör du blev på. Kanske gör du som jag och börjar skratta åt dig själv för Usch vad löjligt arg jag blev på något som inte alls var speciellt stort eller viktigt att ödsla energi på. Annars kan du lägga massor med energi på saker som är kul och positiva istället. Jag kan dra ett exempel:
Du har varit på vårdcentralen där du utsattes för sprutor (som du är livrädd för) och stygn (som kändes skitäckligt). Nu är du trött, har ont och vill bara skrika för att lokalbedövningen börjar släppa och det är ingen hemma samt det är slut på alvedon. Finns det något positivt? JA.

1. Du är inte döende, det gör bara ont och det suger men det kommer sluta snart. Eller imorgon.
2. Hudförändringen du tog bort kommer sluta vara en hudförändring så du slipper fundera på den något mer.
3. Du fick precis ett sms från någon ur din klass som undrar om du vet vad ni hade i franskaläxa till nästa vecka. Dels fick du en påminnelse, dels fick du kontakt med ovärlden. Yay.
4. Du kan nu, för att tänka på annat, feta i dig Ben & Jerrys(om man osm jag är galen i det) och titta på världens bästa filmer och serier. (HIMYM, Scrubs, House, SatC, LotR, PotC, ja jag gillar konstiga förkortningar)
5. Det blir bättre och solen går upp imorgon. Om det inte regnar för då kommer solen kanske inte synas men den finns ändå där! Och jag gillar dessutom regn.

Jag har laddat ner en applikation(till iphone) som heter Gratitude som går ut på att man varje dag på antingen morgonen/kvällen ska skriva fem saker man är tacksam över varje dag. Det kan vara hur stort eller smått som helst, allt från "Jag fick Godkänt på Nationella" till "Jag hittade min andra grönrandiga strumpa". Sedan får man ett citat för dagen där det står smarta eller tänkvärda saker.

Det blir mycket roligare att leva om man är tacksam för små saker istället för att störa sig på stora saker som ändå är svåra att påverka. Man får dessutom så mycket mer gjort.

Nu måste jag skriva färdigt mina hemprov som jag är oerhört tacksam över, då slipper jag plugga och få en blackout på skrivdagen istället.

Lyssna på radiohead när du pluggar för det blir bra då. Eller iallafall för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0