Don't you worry about a thing.

den är kajsas
Börjar detta inlägg med en bild från Kajsas blogg Kajsamarkstrom.blogspot.com på den finaste blomman jag vet; SOLROS! Ska ha ett sådant fält utanför mitt hus i framtiden, önska mig lycka till!

Tycker det är hemskt trist att vi är så dåliga på att påminna de vi bryr oss om att vi faktiskt bryr oss. Och att man ska känna sig jobbig när man är först att smsa eller ringa. Jag har till och med problem med att svara i telefonen, i MIN mobiltelefon, för då känns det som om jag stör den som ringer mig fast jag uppenbarligen ej gör det för den som ringer ville antagligen ha tag i mig. (Det är logiskt, kom igen!) I just called to say I love you borde vi alla köra på. Eh. Ja.

Sitter med ett block, en penna och otagliga kokböcker och recept på internet framför mig då jag planerar att göra en vrålgod lunch imorgon efter att ha varit ute och sprungit. Det tycker jag är kul! Funderar också på att köpa en genomskinlig burk för att baka kakor och lägga i den. För det vore sorgligt med en genomskinlig och tom kakburk.

Tänkte lista mina favoritkokböcker för er som är intresserade! (Kom igen det är spännande!)
*Rosendals Trädgårdscafé av Monika Ahlberg, Ewa-Marie Rundquist och Kent Nyberg.
Mitt basrecept(Det godaste jag har testat!) när det gäller chocolate chip cookies finns där, sega, tefatsstora och med två sorters choklad. Blir inte sämre av att det är solrosor på just den sidan heller! Förutom att det finns massa underbara bilder bland de 188 underbara recepten finns det enkla tips för att så och skörda grönsaker, örter och vad annat du kan plantera. Fett plus i kanten för det!

*Alltid Hungrig av Renée Voltaire
Begreppet "High Energy Living" är återkommande i denna fullspäckade och glada kokbok. Med få ingredienser i udda kombinationer och utan massor av krångel går Renée lös i köket med kött, fisk, vegetariskt, ekologiskt, utländskt och saker som bara inte går att kategorisera. Mycket av det godaste jag har ätit finns i just denna kokbok! Att alla rätter har så udda namn som "Mannekängpizza" eller "Robertos marulk med kärlek och pesto" är också en charmig detalj i min mening!

*Schücks sommarmat av Cathrine Schück, med fotografier av Albert Håkansson och Illustrationer av Birgitta Watz.
Inte behövs någon brännare, skummjöklsmaskin eller ens elvisp för att fixa god sommarmat i den här boken, en vass knis och en spis med ugn är alldeles tillräckligt! Mycket grönsaker, färska kryddor och medelhav med en släng åt det asiatiska hållet är vad som fyller sida upp och sida ner i denna underbara kokbok! Mat från Maj till September!

*A piece of Cake & Leilas middagstips av Leila Lindholm.
Åh, dessa böcker, dessa böcker..! Mina absoluta favoriter när det gäller tårtkalas eller fikabrödsfix! Cheesecake, pavlova, kokostoppar och massa mer! Blir många utropstecken men det är så jag tycker om att uttrycka mig! Fyllda med både lätt och svårt, oftast mer svårt än lätt men det blir ack så gott att det är värt det. Skulle sälja en del av min själ för de halloncupcakes jag brukar göra med receptet ur just dessa böcker.

Jag har svårt att fatta att jag just skrivit såhär mycket om kokböcker och tyckt att det verkligen varit roligt. Mat är kul! Imorgon kommer bli en rolig dag känner jag på mig!

Kommentarer
Postat av: Ebbz

Alltså Celina jag älskar dig. Jag älskar älskar älskar dig. Och din lunch, och att du kan skriva ett helt inlägg om kokböcker. Och att du lagar mat med tofu i. Tro aldrig att du stör när du pratar i telefon mig!

2011-08-12 @ 21:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0