I've got my pride and I know how to hide all the sorrow and pain. I'll do my crying in the rain.

Ingen bild för att det inte finns någon av mina bilder som matchar texten.

"Varje minut dör såhär många människor av svält i det här landet."

"Varje dag tvingas såhär många barn i den här världsdelen ut i krig."

"Varje år smittas såhär många människor av den här dödliga sjukdomen."

"Jaha. Kan vi kolla om det är något annat på tv nu? Det är ändå aldrig några bra nyheter."

Nej det är ju inte bra. Oj vad hemskt. Man borde kanske skicka ett bidrag till Röda korset eller SoS barnbyar eller något. Mm. Ja verkligen jättehemskt. Har ni förresten hört att kronprinsessan är gravid? Jo! Tänk så spännande va!

Jag förstår inte. Jag förstår verkligen inte. Vad är det för slags värld där vi inte längre bryr oss eller längre chockas eller förvånas över antalet människor som dör här och här och här av sjukdom eller svält eller krig eller torka för det har vi ju alltid vetat att det är problem i "typ Afrika" och det är knappt att Afrika får bli länder för det pratas om Afrika som om det vore ett enda land fullt med svält och aids och torka och krig och vad kan väl en ensam människa göra.

Jag känner mig förtvivlad över hur hjälplös en människa är. Vad lite folk pratar om att göra något för vi kan ju inte göra något själva, på egen hand. Men om jag vill engagera mig i djurens rätt eller invandringspolitik eller maten som vi köper eller second hand-shopping så uppmuntras det för Det är bra att vilja förändra. Men bara så länge det är lagom stort. Annars är det som att vilja bli U.S.As president eller prinsessa eller astronaut eller skådespelare när man är liten. Det går inte. Alla kan inte bli det. Du kan inte förändra om du är ensam. Hur ska du få andra med dig?

Om du vill förändra får du väl bli politiker! Har jag fått höra många gånger.

Nej. Jag vill inte bli politiker. Då finns så mycket annat som ska göras inom landet, regionen, staden att det inte blir något till övers för Världsfrågorna. Och vad kan väl en liten svensk politiker göra i stora världen ändå?

Vill klargöra att jag inte klankar ner på varken politiker, presidenter, prinsessor, astronauter eller skådespelare. Jag ser inte ner på de som engagerar sig i djurens rätt eller invandringspolitik eller maten som vi köper eller second hand-shopping. Det är bra. För det måste finnas folk som brinner och vill att något ska bli bättre för att vi ska kunna ha det så bra som vi faktiskt har det i Sverige.

Jag bara uttrycker min förtvivlan över att det ska vara så omöjligt att vilja hjälpa "de fattiga i typ Afrika".

Kommentarer
Postat av: Emma

Bra skrivet.

2011-09-07 @ 23:13:15
URL: http://somekindofpeace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0